søndag den 13. november 2011

♥ Maja's Glögg ♥

Her er de ingredienser, som jeg benytter i én stor sammensurium til min glögg. Den skal helst "tilberedes" dagen inden, den skal bruges, så den kan trække ca. et døgns tid.

Her har jeg noteret, hvad der i forhold passer til 1 flaske rødvin og til ca. 4 personer, der så kan få et par kopper hver. Ved større portioner ganges jo så bare op. Igen, så er alt dette kun cirkatal/forhold, så andre også kan være med på min opskrift, hvis de har lyst, for selv laver jeg alligevel min glögg på gefüll :-)

♥ Maja's Glögg ♥
  • 1 flaske rødvin (eller ca. 8 dl. æblejuice til alkoholfri variant)
  • 2,5-3 dl mørk portvin (eller ca. 2,5 dl. ufortyndet øko jordbær/blommesaft, hyldeblomst- eller hyldebærsaft til alkoholfri variant)
  • 1 hel kanelstang
  • 1/8 groft friskrevet muskatnød
  • 10 gram hele nelliker
  • 5-10 gram kardemomme - helst groft knust, men ellers stødt
  • 2 stk. laurbærblade
  • 5 gram hele røde/hvide/sorte peberkorn
  • 15-20 gram frisk ingefær skåret i store ca. 2 cm stykker
  • Revet appelsinskal fra 1 øko appelsin
  • Saft fra 1 øko appelsin
  • 150 gram øko rørsukker
  • 20 gram øko rosiner, hakket i små stykker (ikke at forveksle med de rosiner, der kommes i lige inden servering. Disse hakkede rosiner er nemlig kun med til at afgive smag).

Mit bud på en ikke-alkoholisk glögg er: Byt rødvin og portvin ud med, hvad der svarer til ca. 4 dele æblejuice til 1 del øko jordbær/blomme-saft og ellers samme ingredienser som ovenstående. Dvs. ialt ca. 8 dl. æblejuice og ca. 2,5 dl. saft. For en dybere smag kan jordbær/blommesaften byttes ud med solbærsaft, og hvis man ønsker en anden variant, kan jordbær/blommesaften byttes ud med enten hyldeblomst- eller hyldebærsaft :-)

Hele blandingen varmes langsomt op i løbet af ca. 10 min., så den NÆSTEN når til kogepunktet, men UDEN at koge!!! Så skal blandingen simre i ca. 1 time på helt svag varme under låg (altså kun ca. 1 eller 2 på komfuret) og uden at koge, så smagen ikke bliver bitter! Derefter skal blandingen stå ca. 1 døgns tid på køl og trække sammen med krydderierne.

Efter at have trukket 1 døgns tid på køl sies krydderierne fra gennem et klæde, så også alt smulderet sies fra, hvilket det ikke bliver gennem en almindelig si; dette giver også en flot klar dybrød farve uden "uro" ;-) Derefter varmes glöggen langsomt op og rosiner og mandelsplinter kommes i lige inden servering (vigtigt, da de ellers bliver for bløde og sjaskede!).

For den helt gennemført stylede version: server i et højt klart glas, så den flotte farve kommer til sin ret og top med en skive øko appelsin & en lang kanelstang til at røre med!

Velbekomme!
Conner

2 kommentarer:

  1. Hej Maja
    Du har vundet min give away :-) - er du sød at kontakte mig?

    KH Laila (kreauglen.blogspot.com)

    SvarSlet
  2. Yeah, juhuuu ;-) Jeg har fluks sendt dig en mail!

    Mange hilsener,
    Maja

    SvarSlet

Og har du noget på hjerte, som du liiiiiige må dele? ;-)